Thursday, August 4, 2011

Slot Tazkirah Ramadhan | Puasakah Kita?

 

 

SALAM RAMADHAN.

 

 

 

harini genap 4 hari kita semua berpuasa dalam bulan ramadhan. tapi sedar tak sedar. betul ke kita puasa? sempurnakah puasa kita tu? itu persoalannya. TH kat sini tak la pandai nak nilai nak kata puasa seseorang tu sempurna ke tak. ini sekadar satu perkongsian esmoga kita saling ingat memperingati. disini TH nak bangkitkan beberapa persoalan. antaranya :

 

 

sempurnakah puasa kita bila pertuturan kita tak dijaga?

sempurnakah puasa kita bila kita tak menjaga pandagan kita?

sempurnakah puasa kita bila dari pagi sampai petang aytik bercakap mengenai keburukan orang lain?

sempurnakah puasa kita bila dalam hati asyik berkata “bila lah nak buka puasa”

sempurnakah puasa kita bila dari pagi samapi petang asyik bercakap mengenai makanan? macam tak makan seminggu?

sempurnakah puasa kita bila kita berbuka secara berlebihan. makan macam tak pernah jumpe makanan?

 

TH takde jawapan. hanya yang membaca dan berfikir dapat mencari jawapannya. kerana semua jawapan ini terletak dalam diri masing-masing. and satu lagi fenomena yang TH nampak sekarang. is kurangnya kesedaran kita dan kita macam tak seronok bila ramadhan datang. sepatutnya ia disambut meriah kerana bulan ramadhan juga merupakan bulan yang mana rasulullah pernah bersabda “ramadhan itu bulan umatku” .

 

mesti readers dapat tengok sekeliling. kalau jenguk kat mall seminggu sebelum ramadhan, segala pentas, pintu gerbang untuk raya dah siap. segala untuk raya dah siap. tak salah tapi bila jadik macam tu, tak nampak pon semangat kita menyambut ramadhan. macam eksited nak raya sampai ramadhan kita tak pandang pon kan. so, nak buat cemana? banyak cara lagi. umpamanya mengimarahkan surau dan masjid di sepanjang ramadhan dgn bertarawikh dan melakukan segala amal kebaikan di dalam bulan ini.

 

 

Photo0343

*gambar TH snap kat sunway pyramid sebelum ramadhan lagi*

 

 

TH : marilah kita mengimarahkan ramadhan yang pernuh kemuliaan ini Smile

6 comments:

Mohd Khairi Khadzir said...

hurmmm.... saya sokong TH!

SyazwanSarawak said...

thanks for this entry TH.
sama-sama jaga ibadat masing-masing =)

roq said...

hmmmmm....

ayuhidayu said...

tenkiu ats ingatan..kadang kala terlepas pandang juge..selamat berbuka pose

Hizami Rahim said...

agreed.
errr...
kdg2 aku pon terbabas jugak.
=______=

Luqaz™ said...

trasa diri ini..huhu..
perkongsian yg menarik..thanks :)

 

Copyright © 2013 | Helios Blog