Saturday, June 11, 2011

Si Talam Dua Muka

 

 

SALAM SEJAHTERA.

 

maka tersebutlah siatu kisah antara 3 orang sahabat baik ini :

 

 

AMAN : weh ko nak tawu satu citer tak?

 

EMI : citer ape?

 

AMAN : alah..si gambir tu..semalam dia kata nak belanja aku..tapi aku tunggu last tak belanja pon..

 

 

*tiba-tiba datang la si gambir*

 

 

EMI : hei gambir..ko ni pasal? aman bagitahu kat aku kata ko nak belanja dia..tapi last last ko takmo..ape ni bro..come on lah..dah janji..

 

GAMBIR : eh eh.. aku memang janji..tapi bila masa aku kensel..aman yang semalam dok buat tacink dengan aku..tetiba dia takmo. dah..dia datang dengan kau,dia cakap macam tu pulak?

 

EMI : aman..betul ke ape gambir cakap ni?

 

AMAN : errr….

 

 

 

saje TH mulakan entry kali ni dengan dialog kawan bertiga ini. korang nampak tak kat sini..situasi ni..ini adalah situasi dimana merek-mereka yang berperangai talam dua muka. memang sangat keji sifat macam ni. dekat orang lain..cerita macam ni..dekat orang yang satu lagi..cerita lain pulak. ape ni weh? keji sangat lah.

 

 

firman ALLAH  :

 

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِن جَاءَكُمْ فَاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَيَّنُوا

"

Wahai orang-orang yang beriman ketika datang kepada kalian orang yang fasik dengan membawa suatu berita maka tabayunlah (mencari kebenaran berita)".(QS. Al Hujrat : 6)

 

 

mengapa kita perlu mencari kebenaran dalam satu berita or hal? sebab dah kalau benda tuh tak betul..nanti tak pasal2 la rosak nama orang yang difitnah tu..so,jangan dok jadik fasik sangat boleh? fasik ni banyak..antara salah satu is jenis yang talam dua muka ni.

 

 

TH : ape kesimpulan korang?

3 comments:

kunci locker said...

hahaha...aku tak fhm...hahaha...

Along Usop said...

aku paham!..

tu la..

kite selalu terlalu cepat nak membuat kesimpulan..

kadang2 sampai tak sempat nak kaji dan fikir asas kesahihan cerita yang kite dengar tu..

renung2kan.. ;)

kaizen said...

tu la manusia skang...kwn mkn kwn ni da lame...cume kite knal ke x org yg cmni....

 

Copyright © 2013 | Helios Blog