Harga Gula Naik 20 Sen Mulai Selasa

8:43 PM

 

 

SALAM SEJAHTERA.

 

 

 

 

lama rasanya TH tak buat entry mengenai isu semasa ni. lately sangat bizi dengan nak siapkan report. berikutan harga minyak yang naik baru baru ini, dengan tidak langsung ia telah menjurus kepada harga kenaikan gula. berikut petikan dari mstar online.

 

 

PUTRAJAYA: Kerajaan hari ini mengumumkan kenaikan harga gula sebanyak 20 sen daripada RM2.10 kepada RM2.30 sekilogram mulai Selasa.

Ketua Setiausaha Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) Datuk Mohd Zain Mohd Dom berkata langkah untuk merasionalisasikan harga runcit gula itu dibuat selaras dengan keputusan mesyuarat Majlis Ekonomi pada Isnin.

"Kerajaan telah membuat keputusan untuk merasionalisasikan subsidi dan dalam hal ini, Majlis Ekonomi menetapkan subsidi tanggungan kerajaan untuk gula perluditurunkan lagi," katanya kepada pemberita di sini hari ini.

Beliau berkata walaupun berlaku kenaikan, harga runcit gula di Malaysia masih rendah berbanding negara serantau seperti Indonesia, Singapura, Thailand dan Filipina.

Sebagai contoh, katanya harga runcit gula di Indonesia ialah RM3.80 sekilogram, Singapura (RM3.61), Thailand (RM2.31) dan Filipina (RM4.50).

Mohd Zain berkata sebelum merasionalisasikan harga runcit gula itu dibuat, kerajaan terpaksa menanggung subsidi sebanyak RM400 juta setahun.

Dengan kenaikan harga gula sebanyak 20 sen, kerajaan masih menanggung subsidi sebanyak RM283.4 juta setahun dan penjimatan sebanyak RM116.6 juta setahun boleh diguna untuk pembangunan lain, katanya.

Beliau berkata langkah kerajaan menetapkan harga runcit gula baru itu dibuat lebih awal iaitu sehari selepas keputusan mesyuarat Majlis Ekonomi ialah bagimengelak timbulnya ketirisan, tindakan menyorok bekalan itu serta "pembelian panik" oleh pengguna.

Mohd Zain berkata pengguna juga perlu melihat secara positif berikutan kenaikan harga gula itu kerana ia boleh mengelak orang ramai daripada menggunakan gula dalam kuantiti yang banyak, sekaligus dapat menghindarkan mereka daripada penyakit.

Beliau berkata kebanyakan gula yang berada di pasaran negara diimport dari Australia dan Brazil.- BERNAMA

 

 

hmm.. sangat menarik. ape lagi yang nak naik lepas ni. gaji? wow! dengar kata nak naik..tapi banyak mana je? mampu ke menampaung segala kenaikan yang sedang berlaku. pada pendapat TH la. sangat bernas bila membandingkan MALAYSIA terchenta ni dengan negara tersebut seperti singapura dan filipina. sangat bijak. barulah rakyat rasa lega sebab malaysia punya adalah terendah #tangankedadamatapandangatas. ok lah tu. kurangkan subsidi, negara boleh jimat. gunakan duit hasil penjimatan ke arah yang lain. arah mana? maybe..buat jambatan baru ke.. buat mahligai baru ke..eh eh.. bagi kat rakyat lah. kan sekarang 1MALAYSIA – RAKYAT DIDAHULUKAN PENCAPAIAN DIUTAMAKAN  #tangankedadamatapandangatas sekali lagi.

 

 

TH : bangga dengan kerajaan yang sukakan penjimatan #tangankedadamatapandangatas

5 comments

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Follow by Email

Contact Form

Name

Email *

Message *