Thursday, March 31, 2011

Kisah Adik Siti Musliha | Rentetan Hidup Beliau.

 

 

 

SALAM SEJAHTERA.

 

 

 

 

 

kenal gadis dalam gambar diatas? pernah dengar nama Siti Musliha Mohd Mustafa? kalau tak pernah dengar nama tuh,penah  dengar lagu yang dia nyanyi tak? and kalau tak silap TH, dia pernah berlakon dala TV series terbitan TV3 dulu.tetiba masa maca majalah Mastika edisi OKTOBER 1994 terbaca pulak artikel emengenai Siti Musliha ni. rasa tersentuh hati dengan kecekalan gadis cilik ni walaupun dia ni tak sesempurna orang lain. jum tengok sedikit sebanyak mengenai rentetah hidup adik Siti Musliha ni.

 

Dihairkan pada 10 JANUARI 1983. masa tuh TH tak lahir lagi. anak kepada pasangan Mohd Mustafa Manap dan Rohani Atan ini dilahirkan dalam keadaan tidak normal. beliau mengalami kecacatan seluruh anggota badan.dilaporkan bahawa semasa lahir beliau tidak mempunyai batang hidung,dan salah satu lubang hidungnya terletak di atas kening juga keduduka mata beliau tidak normal. setelah 11 tahun mengahrungi hidup yang perit, Siti Musliha mendapat perhatian dari Datin Seri Dr. Wan Azizah yang pada ketika itu menghadiri program sekolah penyanyang di sekolah rendah kebangsaan bukit damansara. bermula saat itu lah beliau mendapat perhatian dari seluruh masyarakat.

 

Siti Musliha telah menjalani pembedahan re-construction pada kali pertama pada tahun 1984 di sebuah hospital di Adelaide, Australia. pembedahan kali pertama ini telah memakanmasa selama 10 jam. pembedahan dilakukan untuk membentuk wajah Siti Musliha. selain itu, doktor juga telah menjalan pembedahan untuk memisahkan jari beliau.

 

pada tahun 1988, Siti Musliha telah menjalai satu lagi pembedahan untuk membetulkan kedudukan mata beliau. manakala pembedahan ketiga telah dijalankan pada awal Ogos 1994 untuk membetulkan kedudukan hidung beliau yang sebelum ini dibentuk pada pembedahan pertama. kesemua pembedahan ini memakan belanja hampir 1 juta. banyak kan? dan terima kasih kepada rakyat Malaysia yang prihatin pada masa itu untuk membatu Siti Musliha.

 

TH tersentuh dengan satu dialog dimana Siti mesliha berkata “Saya tidak takut,tidak gementar. Kalau ada yang pandang hina, tak apa” . tersentap woo dengan statement Siti Musliha. Dia rehda dengan segala ketentuan. Siti juga pernah bertanyakan kepada ibu beliau. “Mak, kenape Siti jadik macam ni?” . kalau lah korang sume jadik mak dia, ape yang korang nak jawab? sebelum tamat entry tribute kepada Siti Musliha ni, jum tengok persembahan beliau kat bawah ni

 

 

 

 

 

 

TH : sepanjang masa buat entry ni..TH tak henti henti dengar lagu Siti Musliha ni. dah lama download. today baru teringat nak dengar balik and..ape ea cerita Siti Musliha sekarang?

25 comments:

KyêrulL said...

:(

HazHand said...

sdeyh!! Grr.. xsuke la..hurm.. :'(

Eazy Izzuddin said...

aduh...
bila dgr suara dia..
sayu..
rasa nk nangis pun ada..
dulu edi siap rakam kot lagu die dlm kaset...

Eazy Izzuddin said...

aduh...
bila dgr suara dia..
sayu..
rasa nk nangis pun ada..
dulu edi siap rakam kot lagu die dlm kaset...

::FAIZ FARISH:: said...

kesian ngan dia. ntah mana dah skrg

taufiq helios said...

kerol : sedih gak nih..

haz : xmo nanges ok. ehe

edi : mmg sayu kan

faiz : ehe....tau takpe..xde cerite

d_tieah said...

Kenal budak ni.. Rupanya dia umur kakak aku.. Lebih tua dari aku.. A'ah lah mana dia sekarang ek? Lagu dia tu mmg menyayat hati.. Huhuhu.. Tak dapat nak dengar.. Kang banjir plak meja aku.. Rosak lappy..

Entry Terbaru : Perkara Yang Tak Perlu Ada Dalam AF9

mahirahnazlim said...

ahaa mmg tacen la :(

Ujang9897 said...

=( aku dah lama kenal dia..dari MHI dulu2

piouspdosh said...

subhanallah..malu lak ngn dia, aku yg sempurna ni asyek mengeluh je..hmmm~

sedey.. :(

♥yaya budak suka embun♥ said...

sedihnya...agak2 apa la jd kat siti musliha skang ni....

taufiq helios said...

teih : oh...ehe..dengar sambil letak tuala kat bahu..

@mahirah : kan kan

pidot : errrkk..typless

ujang : wow! ko umur sama dgn dia ke?

yaya : tah le...xde berita pon. gugel pon tak dapat carik gak

Syuk Ry said...

sedey.. sedey.. T_T

Fakhrul1409 said...

1st time ko wt entri sdih gini :(

dia bgitu tabah kan..

Ahmad Fauzi Aryaan (A.F.A) said...

sedihnye...la ni ape crite beliau ek????

taufiq helios said...

syuk : sayu je...

fakhrul : 1st time ke?

fauzi : tu la...xde track trus

muhammadnuraizuddin abdulrahman said...

touching sat weh..

tp, aku tak tau pun kisah dia n mcm tak pernah dengar pun kisah nie..yelah..aku lahir taun 1990..tp, dia memang tabah... mcm truja nak tau kisah beliau..

taufiq helios said...

din : ye gak an..ko lahir lagi lambat dari aku.. tu pasal...aku pon tertanya ape jadik kat dia skang ni

Shairazi Saidin said...

SM kenal dia....masa kecik2 slalu dgr nama dia. Apa cer dia skunx ek? Btw, siswa datang menjenguk.

Latest entry: http://shairazisaidin.blogspot.com/2011/04/saya-baru-masuk-universitiubm-namanya.html

hana said...

dulu kecik2 tgk die rasa sede aje..
baru ritu teringat die...
pe cer die skang??
xde sape yg tau ke?

Fikrah89 said...

alhamdulillah.. persoalan da pun terjawab... http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2011&dt=0423&pub=Utusan_Malaysia&sec=Keluarga&pg=ke_01.htm

Dayah chan said...

1st jenguk kat blog ni baca entry nih..hoho..tacing weyh..follow yup

dayahchan said...

1st jenguk kat blog nih pasal baca entry nih..follow yup..nice entry..

vanila coklat said...

Rindukan Siti Musliha? Siti dah ada fb. Search Siti Musliha Mohd Mustafa.

Salsabiila Solahuddin said...

she's 28 this year. alhamdulillah dah besar dia

 

Copyright © 2013 | Helios Blog