.MELAYU or ME-LAYU? - MELAYU LAH SANGAT!

6:41 PM



SALAM SEJAHTERA.

first of all,sorry if penulisan ini dianggan menghina mana2 pihak. tapi fiq terpanggil untk menulis mengenai isu ini. fiq dapat info dari blogger lain yang dah menulis isu ini. and marah tak korang bila ada yang menyatakan "melayu bukan berasal dari malaysia nor indonesia" . jum tengok video nih dulu :




dah habis tengok?ape reaksi korang?marah tak bila ada orang hina melayu?isk!! marah kot..haha..tapi marah biar bertempat dan biar ada ilmu di dalam otak tuh.jangan ikot perasaan. kalau perasan,kat tengah2,video nih ada yang mendakwa karam mengeluarkan perkataan "lancau" and dia menafikan sekeras-kerasnya. ok la..fiq sini bukan nk bela sapa2 ok..eventho fiq melayu gak..tapi cara diorang tuh sangat la tak betol. 

FMO, kalau si pesalah tuh da sedia mintak maaf dikhalayak ramai and merendahkan maruah dia macam tuh,kita nih orang melayu yang penuh dengan tata-susila,tak boleh ko bertolak ansur? bukannya dia tak mintak maaf.dah mintak maaf tuh..ape yang nak jadi hero kampung sangat.setakat dia sorang,korang ramai,tak payah la nak tunjuk otai ok..

mengenai asal usul melayu..ya!! memang fiq setuju sangat melayu bukan berasal dari malaysia nor indonesia.sebab ape? sape yang belaja mungkin dah tawu. yang tak tawu jum tengok fakta kat bawah ni :


Asal-usul bangsa Melayu dipercayai berasal daripada golongan Austronesia di Yunan. Di dalam buku sejarah Melayu, Melayu Proto (kumpulan pertama) berpindah ke Asia Tenggara pada Zaman Batu Baru (2500 Sebelum Masihi). Dipercayai keturunannya adalah Orang Asli di Malaysia dan Batak di Sumatera. 

Kumpulan kedua pula berpindah ke Asia Tenggara pada Zaman Logam (1500 Sebelum Masihi). Kumpulan ini dinamakan Melayu Deutro. Keturunannya ialah orang Melayu di Malaysia. 

Melayu Deutro dikatakan lebih bijak dan mahir daripada Melayu Proto. Mereka bijak dalam bidang astronomi, pelayaran dan bercucuk tanam. 

Kesimpulannya, datuk nenek dan moyang bangsa Melayu boleh dikatakan berasal dari Yunan, China. Penghijrahan mereka ke Asia Tenggara memungkinkan mereka bermastautin dan menetap serta berkahwin campur dengan pelbagai bangsa seperti pedagang Arab dan India pada zaman Kerajaan Melayu Melaka. Secara amnya, bangsa Melayu adalah satu bangsa yang mengamalkan adat resam Melayu, bertutur dalam bahasa Melayu serta hidup dalam budaya Melayu. 

sumber : wikipedia dan resam melayu.com

and..kalau tak pecaya gak..selak2 la buku teks form 6 subjek ape tah.fiq lupe..sbb fiq belaja kejap je form 6 dulu..tapi kalau tak sahih,takkan la masuk dalam buku teks kan maklumat tuh :))


psssttt : 
buat sesuatu tuh biarlah berasaskan ilmu dan bukan emosi semata

20 comments

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Follow by Email

Contact Form

Name

Email *

Message *